Genveje


Al magt til digitalisering – eller skal vi have en pause?

Torsdag den 14. juni kl. 15.00-15.45: Har vi brug for en tænkepause efter årtiers digitalisering?

OECD-rapport peger på, at de elever, som bruger en computer mest i skolen, klarer sig dårligere end elever, der bruger en computer moderat. Alligevel fortsætter IT-begejstringen på uddannelsesområdet. Digitalisering af undervisningen har ikke den ønskede effekt – og kan endda være direkte skadelig, siger forskningen. Elevernes koncentrationsevne daler, og distraktionsniveauet stiger, når de unge bliver udstyret med digitale redskaber.

Men forskningen preller af på politikere og uddannelser, som har købt digitaliseringens evangelium. ”Mere IT i undervisningen skal være med til at skabe en fagligt stærkere folkeskole”, står der fx på uvm.dk. 

Efter årtier, hvor vi har digitaliseret undervisningsområdet, er det måske tid til at tage en tænkepause og overveje, hvordan vi skal bruge teknologierne, når målet er god undervisning og dygtige elever. Hvordan skal vi på læreruddannelsen og i folkeskolen bruge teknologier i undervisningen, når vi vil skabe de bedste uddannelser og læringsmiljøer?

    

Paneldeltagere

  • Christiane Vejlø (moderator), journalist ved DR1, @christianevejlo
  • Merete Riisager, undervisningsminister, Folketinget (LA), @MereteRiisager 
  • Jesper Balslev, lektor Københavns Erhvervsakademi, ph.d. stipendiat Roskilde Universitet, @balslev
  • Lise Møller, lektor på Future Classroom Teacher, Københavns Professionshøjskole
  • Jenny Maria Jørgensen, formand for bestyrelsen i Lærerstuderendes Landskreds, @jennymariaj